måndag 12 mars 2012

Caspers konstruktiva kristik


Till oss som vill dela med oss av kyrkan har Matt Casper en del konstruktiv kritik att erbjuda. Matt Casper är ateisten som följde med pastor Jim Hendersson på en turné bland amerikanska kyrkor för att erbjuda kyrkan sina tankar om hur han upplever de gudstjänster de besöker. Här är några av hans utmaningar till oss:

1.       Professionella hälsare är de enda som hälsar – mötesvärdarna är ofta trevliga och professionella. Men när det bara är de som hälsar, känns det lite skevt. Man genomskådar lätt att de har till uppgift att hälsa. Men varför hälsar ingen annan?

2.       Tänk på sångtexterna – Sånger med religiös termer staplade på varandra säger inte Casper någonting. I en av kyrkorna de besöker har församlingens husband börjat skriva egna sånger för att de utsatta ungdomar de arbetar mot ska kunna ta till sig budskapet. Där säger Casper att han förstår vad de sjunger om.
3.       Vad ska Jesus med mig till? – Predikningar som handlar om att jag behöver Jesus talar inte till mig. Jag tror inte att jag behöver Jesus. Predikningar som handlar om vad Jesus behöver mig till, blir däremot intressanta. Berätta för mig vilka konsekvenser tron kommer att få för mitt liv om jag tar emot Jesus. Vad kommer det att kosta? Och det får gärna kosta, en ideologi som inte förväntar sig någonting av mig, blir ganska ointressant.
4.       Professionella shower i megakyrkor; var det, det här Jesus sa åt er att göra? – Skulle ni verkligen underhålla varandra på söndagarna?
5.       Socialt engagemang – visst var det, det här Jesus sa åt er att göra? – I församlingar med socialt engagemang ser Casper att tron får goda konsekvenser även för människor utanför kyrkan.
6.       Din berättelse intresserar mig – De gånger Casper blir berörd under turnén är antingen när de besöker församlingar med ett tydligt socialt engagemang, eller när någon berättar om sin tro. Även om Casper inte själv tror, så tycker han att det är intressant att försöka förstå varför en annan människa tror, och hur tron påverkar den personens liv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar